ziggessyster

Snorträsk eller Änglatorp?? Det är frågan... I hus nr 8 bor Mamma, Pappa, Storasyster Stor, Mellan & Lillasyster Liten. Följ vår, ibland trista, vardag genom regn, rusk, sol och värme....

Helgen....

Publicerad 2009-08-23 16:01:34 i Allmänt,

Mosig i huvudet och lätt illamående är en beskrivning.... Helgen har varit lugn på grund av att nu har stora alvaret slagit till: Feber&snor!!! L kommer hem från fska på fredagsem med 38,5 i feber, vilket kullminerarar i 39,9 vid 23 tiden för att sedan dala och försvinna helt. Tack och lov, ske pris!!! Strax efter att vi kollat Ls temp vaknar Z, ca 23,11, och är lessen. 38,8 i feber och snor. Vid 01 ligger vi alla fyra i samma säng och snor runt som propellrar. Till allas vår förvåning är det BARA Z som ramlar ur sängen, och det bara en gång!!!  Lika förvånande är det att alla vaknar, vknar är väll till att ta i, några av oss har knappt somnat, kl 07 och ÄR PÅ BRA HUMÖR!!!! ALLIHOP!!!! All feber är som bort blåst. Bara Z snor & hosta kvar!! För att N ska få något gjort med staketet åker jag och Knoddarna in till stan, Apoteket och Torget. På Apoteket inköps förkylningsattireljer och på torget tittar vi på VännenÅs fina Retrokollektion av barnkläder. - Jag återkommer Åsa för lite inhandling när vi vet vad KnoddeIMagen är för sort. Mycket fint!!! Den obligatoriska glassen intas, sedan åker vi hem.
 När vi kommer halvägs hem:
-"F**n! Vi köpte inget lördagsgodis." säger mamman.
-"Det gör inget vi har nog hemma." säger L.
-"Jag är inte så säker på det." säger mamman.
-"Det gör inget. Vi kan låssas att det är fredag vid myset!" säger L.
-"Vi ser efter i skåpet när vi kommer hem, har vi inget kan vi åka in och köpa." säger mamman.
-"Eller så låssas vi...." säger L 5 år och snart 2 månader.

Hemma äts lunch och rings runt till kvällens gäster för att tala om att de gärna får komma men lite på egen risk, 50% tackar nej på grund av snor & feber. Vilket vi helt förstår. Alla dock väldigt tacksamma av att få veta om att de kommer att mötas av en snorig Z. Vill jag också veta, ibland, i snortider, kan det vara helt OK att umgås med andra snoriga, vissa tider vill man inte befatta sig med dem, och vet gästerna om det kan de ju välja själva.... Z sover middag och jag och L åker in till godiskiosken, med en mellan landning på Shell för tt returnera lite H&M kläder och ICA för att köpa chokladsås och frimärken. Mycke godis blev det.... BÅDE på godiskiosken OCH ICA!!!! Hem och laga Kantarellpaj till kvällen...


Till lunchen åt vi upp HELA ärtsköreden.....


bara kräftorna fattas....

TaaDaaa!!!

Vid slaget 17 knackar det på dörren och Ömmamoder & P kliver in. Tillsammans har vi köpt 3 kg kräfter, och eftersom varken P eller Knoddarna äter blir vi 3 som delar på dessa tre kilon, mycket kräfter blev det, men ack så goda!!! Samt vår paj, och ÖmmaModers Skink-& Broccolipaj, och sallad och bröd och ostar och lite annat gott.

Febern slår till på nytt och vid 19 har både L&Z över 38 i feber, ungefär samtidigt inser jag att mina gravidben ser ut som timmerstockar, inget högläge för dem i dag har det blivit. Jag är svullen upp till höfterna, fingrar, handleder och läppar också lätt drabbade. Jag parkerar mig i soffan!!! Den gravidas rättighet!!! Gästerna tackar för sig och de ser lika mätta och nöjda ut som vi.... N gör Knoddarna redo för sängen och när de är klara läser jag Z favvo bok: GodNatt Alfons Åberg. ( Den och MammaMu får ett sår, ligger nog iof på DELAD 1a plats.) Däckar en stund till i soffan, för att vid 22 vidare ta mig till sängen, förväntar mig en natt i FebernsTecken, men det gick bra, bara vaknat till några gånger av att Z hostat fram till 02. Då small det!!! Visst, visste jag att Wgården, som vi har på höravstånd hade tillställning, DET hördes. MEN vid 02 var nog denna tillställning över för då brändes ett, mycket fint, men för oss öronbedövande fyrverkeri ut..... KL 02!!!!  Det lät som om de sköt raketer i vår trädgård!!!! Inte lätt att somna om efter att blivit väckt av det.....  Vid 05 slog Zs hosta till och han kom in till oss, 07 hör jag Ls dörr öppnas och strax efter det.
 -"Mamma? När ska du gå upp?"
-"Strax!"
 Sticker ner en hand för att känna henne på ryggen innanför pyjamasen, ingen feber!!!
Efter det vaknade Z. Tack och lov att han har den StoraSystern han har, tack vare henne kunde jag ligga kvar och bara dra mig i ytterligare 20 min innan det var dax....

Så dagen i dag har varit seg, bra, alla är fortfarande på bra humör, men seg.... Och nu skiner solen!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela