ziggessyster

Snorträsk eller Änglatorp?? Det är frågan... I hus nr 8 bor Mamma, Pappa, Storasyster Stor, Mellan & Lillasyster Liten. Följ vår, ibland trista, vardag genom regn, rusk, sol och värme....

Feber och magont....

Publicerad 2009-01-14 17:54:14 i Allmänt,

är som bortblåst.... Vabade i går för att L vaknade med feber och magont. Flera gånger sprang vi till toan i tron om att NU!!! kommer det, men det kom alrdig, tack och lov. Fm bedrevs med spela, sagor och TVtittande. Titt lunc blev det DinkelochMorotsPlättar. L åt 11 plättar trotts feber och Z kom inte långt efter med sina 8. Vid middagsbordet säger Z plötsligt. Grädde! och pekar på gräddburken. Sedan försöker både jag och L att få han att säga något mer, men inte... Kommer inte i håg hur och när L började prata... Hur gammal var hon?? Vet inte.... Och han är ju inte ens två så än behöver vi ju inte vara oroliga. Min lille lutt fyller två i april, suck....

Efter lunch var det sedvanlig vila för alla med blöja och jag och L skulle spela lite Franklin tänkte vi, men först blev det en vända med både Äggspelet och Spökspelet. Mellan spelande drog jag mig ut i köket för att koka tile tevatten.... Telefonen ringde och det var KompisA som ringde för att kolla vad jag ville när jag ringt tidigare på dagen, bara tala om att vi inte kom i morgon (läs idag) för att L har feber och magont. Hinner dock inte säga hela den meningen för L backar in i min tekopp.... HJÄLP!!!!! Vilket avgrundsvrål!!!!! Mina urmoderskrafter träder i och jag bär en 1,07 m lång 4,5 åring in till badkaret. Spola med vatten är det enda som ekar i mitt huvud.... Z vaknar skräckslagen av Ls illvrål, men det finns inte tid att ta han direkt, måste kolla L. Spola vatten, jag ser framför mig hur huden krullar sig på benen på henne, jag mår illa..... Sakta får vi av den blöta pyjamasen, ja vi gick fortfarande i pyjamas. En knarröd vad yttrar sig, Men huden sitter kvar!!!! Mer vatten!!!! Finns det nått mer jag kan göra??? Hämtar Z och telefonkatalog medans L står kvar och spolar med jummet vatten. Skriken börjar avta. Hjärtat bullar och jag hittar inte numret till sjukvårdsrådgivningen!!!! Mamma!!! Hon är bra på kataloger, ringer henne, hon kan numret nästan utantill... Får prata med en lugnde kvinna som talar om att vi gör precis rätt, spola med jummet vatten och ge Alvedon, det har hon redan i kroppen pga febern. Medans jag pratar lugnar L sig och börjar leka i badkaret, vi pratar ett par minuter och under den tiden skulle det ha uppträtt flåsor om det varit riktigt illa säger damen i luren, nej inga flåsor. Tack GodeGud!!!!

I dag var feber och magont ett minne blott, fast vi har varit hemma ändå, mycket tack vare att det är min lediga dag, i morgon är det jobb och fska som gäller. Stackars Z gjorde en felfri vurpa ner för yttertrappen när vi var på väg ut, domarna var eniga:10p!!! Inget skadat!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela