ziggessyster

Snorträsk eller Änglatorp?? Det är frågan... I hus nr 8 bor Mamma, Pappa, Storasyster Stor, Mellan & Lillasyster Liten. Följ vår, ibland trista, vardag genom regn, rusk, sol och värme....

Skumrutor!

Publicerad 2011-08-22 09:46:37 i Bakat!,

70-talskaka

Jag vet inte hur det kom sig men igår kväll fick jag för mig att jag skulle fredagsmysa med något jag inte gjort eller ätit sedan jag var liten. Då tillverkades de frekvent hemma. Det handlade om kokosrutor, även kända som skumrutor. Hemmagjorda Mums Mums. Jag googlade och hittade recept. Alla ingredienser fanns i skåpen så jag satte igång. Enda lilla problemet var att omvandla gelatinpulver till rätt mängd gelatinblad men jag lyckades. Till höger syns resultatet.

Kokosrutor
5-6 gelatinblad
1 äggvita
0,75 dl florsocker
4,5 dl strösocker
1,5 dl kallt vatten
1,5 dl kokhett vatten

4 dl kokosflingor
2 msk kakao

Börja med att lägga gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Ta 5 blad om du vill ha mjukare skum och 6 blad om du föredrar lite hårdare. Blanda äggvita, florsocker, strösocker och kallt vatten lätt. Ta det kokheta vattnet av värmen, ta uppgelatinbladen, krama ur dem och lös i det varma vattnet. När bladen löst sig helt, tillsätt till de övriga ingredienterna. Vispa i ca 25 minuter tills det har blivit en vit, fluffig, seg smet. Det underlättar att använda någon form av hushållsassistent.

Blanda under tiden kokos och kakao i en bunke och häll ett tunt lager i botten på en fyrkantig form ca 20x30 till 30x40 cm. När smeten är klar, bred ut jämnt över kokoslagret och strö ut kokosblandning på toppen av smeten. Ställ kallt för att stelna i ca 2 timmar. När smeten stelnat, skär i lagom stora kvadrater och vänd kanterna i restrerande kokosblandning. Klara att äta!

Recepter hittade jag här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela